Elektrische rijden, Micro-Hybride

Onderhoud micro-hybride

Een micro-Hybride is een auto met een normale verbrandingsmotor met als toevoeging een start-stop systeem. Het systeem heeft geen extra hoogspanningssysteem enkel een extra snelstart systeem. Een micro-hybride kent meerdere varianten. De meest voorkomende variant maakt gebruik van de dynamo die door een stukje techniek en aansturing ook als starter gebruikt kan worden. Mazda maakt gebruik van de verbrandingsmotor zelf. Wanneer startstop in werking treed zal de motor in een bepaalde positie stil worden gezet. Zodra de motor weer gestart moet worden zal het injectie- en onstekingsysteem in werking treken en slaat de motor weer aan.

Een aantal micro-hybrides kunnen ook de motor doen afremmen dit noemen we regeneratief remmen. Ook hiervoor wordt een 'slimme' dynamo gebruikt. De dynamo laat de accu alleen nog bij wanneer nodig is en pompt veel energie terug op het moment van remmen. Dit leverd een grote brandstof besparing op.

Het verschil in onderhoud van een normale auto en een auto met start-stop is het soort accu. Auto's met start-stop wordt vaak een AMG (Absorbent Glass Mat) accu's gebruikt ipv de oudewetse lood accu's. . De AMG accu kan de belasting van start-stop aan, met diepere ontlading overweg en als enige lading opslaan van regeneratief remmen. Wanneer de accu vervangen wordt zal deze ook in de computer aangemeld moeten worden. Bij start-stop systemen zet er ook een vervangingsinterval op de multieriem ivm de zware balasting van de dynamo.

Heeft u een micro-hybride en wilt u goed onderhoud, maak een afspraak onderhoud of reparatie en bel 050-3144173 of vraag online een werkplaats afspraak aan.

start-stop specialist Autobedrijf Ceulen&Ko

Werking start-stop slimme dynamo.