Motor- en emissiestoringen, Autobedrijf Ceulen & Ko* lost het op

Voorbeelden van opgeloste storingen

Hieronder zullen voorbeelden komen te staan van storingen die we hebben opgelost. Dit is nog in de testfase en zal verder worden uitgebreid.

emissie storing verhelpen Autobedrijf Ceulen&Ko

Procedure voor storing zoeken.



Afslaan met aanrijden van stoplicht of rotonde.

Klacht:
Klant beschijft dat de auto regelmatig afslaat wanneer hij bij een stoplicht of rotonde komt aanrijden en afremt. Vervolgens kan de auto nomaal gestart worden en loopt de auto weer keurig.

Auto:
Ciroen Xsara picasso 1.8 benzine

Uitgelezen storingen:
Geen storingen aanwezig.

Aanpak:
Aan de hand van de omschrijving van de klant kunnen we stellen dat de klacht zich voordoet op het moment van hoog toeren terug naar stationair lopen motor (intrappen koppeling), op dat moment moet de motor terug gaan is zijn stationairtoerental regeling. Op dat moment gaat er iets mis maar de computer ziet het niet als fout.

Deze motor heeft een elektronisch gasklephuis. Het stationairtoerental wordt door de stand van het gasklep geregeld en wordt door de computer aangestuurd. In de aansturing zit geen foute en de sensoren waarmee de computer de stand van het gasklep bepaald lijken ook keurige waardes af te geven, deze waarden zijn in de parameters van de computer te controleren. De meest logische stap is dan het gasklephuis te controleren op vervuiling. Door vervuiling wordt de opening waar de lucht door moet steeds kleiner. De computer probeert deze vervuiling in zijn regeling te compenseren. Helaas lukt dit niet altijd goed of is hij aan het einde van zijn compensatie mogelijkheden.

Gasklephuis gedemonteerd en gecontroleerd, deze is ernstig vervuild. Gasklep wordt grondig gereinigt en weer opnieuw gemonteerd. Na het monteren van de gasklep moet de computer verteld worden dat hij met zijn compensatie weer bij "nul" moet beginnen. Na het opnieuw inleren van het elektronisch gasklephuis wordt er een uitgebreide proefrit gemaakt met de auto. Storing is niet meer voorgekomen.

conclusie:
Vervuild gasklephuis.

Herkent u dit of heeft u zelf een storing of klacht bel 050-3144173 of Maak online een werkplaatsafspraak.

emissie storing xsara picasso verhelpen Autobedrijf Ceulen&Ko

Vervuiling inlaat motor.


Soms niet willen aanslaan van motor.

Klacht:
De klant heeft regelmatig dat de auto niet wil aanslaan. De auto start keurig maar de motor slaat niet aan. Na een poosje wachten wil het soms zomaar wel lukken.

Auto:
Ciroen C5 2.0 benzine

Uitgelezen storingen:
Geen storingen aanwezig.

Aanpak:
De klacht doet zich met starten voor, daarom controleren we eerst de accu en luisteren we of het starttoerental hoog genoeg is voor aanslaan. Beide zijn keurig. Waneer de auto word uitgelezen constateren we geen foutcodes in het geheugen van de auto. Omdat er geen foutcodes zijn beginnen we met de belangrijkste componenten te controleren voor aanslaan. We sluiten een drukmeter aan op de brandstoftoevoer en meten met de scoop het toerental signaal.
Na een aantal pogingen doet de storing zich eindelijk een keer voor. Brandstof druk keurig, toerental signaal erg zwak terwijl starttoerental op gehoor keurig is. Dus toerental signaal is wel aanwezig maar niet voldoende sterk. Om deze reden demonteren we de sensor. Op dat moment is oorzaak ook gelijk duidelijk. Sensor zit niet vast meer in zijn behuizing waardoor de afstand tussen sensor en meetoppervlak te groot wordt met als gevolg een zwak signaal.

Na vervangen van sensor is klacht niet meer voorgekomen.

conclusie:
Defect toerentalsensor (bdp-sensor).

Herkent u dit of heeft u zelf een storing of klacht bel 050-3144173 of Maak online een werkplaatsafspraak.


Nooploop na vragen van vol vermogen.

Klacht:
Wanneer de klant op de snelweg wil invoegen of iemand wil inhalen en daarbij vol vermogen vraagt schiet de auto in noodloop waardoor de motor geen vermogen meer heeft.

Auto:
Mercedes E 270 CDI

Uitgelezen storingen:
Turbodruk te hoog

Aanpak:
Inlaatdruk gecontroleerd tijdens uitgebreide proefrit. Gevraagde druk wordt gehaald maar blijft bij vragen van vol vermogen langer hoog hangen dan gewenst. Inlaatdruksensor gecontroleerd en vervangen ivm vervuiling. Geen verbetering merkbaar. Luchtmassameter gecontroleerd, keurig. Turbodruk regelunit gedemonteerd en gecontroleerd op juiste werking. De module reageerde niet altijd zoals zou moeten, bleef soms hangen/happeren. Hiermee oorzaak gevonden.

conclusie:
Turbo regeling defect, advies vervangen complete turbo ivm slijtage turbo en defect regelmodule op turbo.

Herkent u dit of heeft u zelf een storing of klacht bel 050-3144173 of Maak online een werkplaatsafspraak.

Voorbeeld van een turbo

Voorbeeld en werking van een turbo.


Inhouden motor met vragen van vermogen.

Klacht:
Met vragen van vermogen (inhalen snelweg) ging de auto in noodloop.

Auto:
Jaguar XJ V6 benzine

Uitgelezen storingen:
Hoge input kopsensor signaal.

Aanpak:
Proefrit gemaakt, geen inhouden kunnen constateren. Toch heeft klant nu meerdere malen klacht ervaren waarnaar we dezelfde storingen hebben waargenomen. Er zal dus toch iets mis moeten zijn met de pingel/klop sensoren of de registatie hiervan.

- Werking sensoren gecontroleerd, goed
- Bedrading sensoren gecontroleerd, hoge weerstand geconstateerd

Kabelboom van computer naar sensoren open gehaald en bedading hersteld.

conclusie:
Weerstand in bedrading klopsensoren.

Herkent u dit of heeft u zelf een storing of klacht bel 050-3144173 of Maak online een werkplaatsafspraak.

emissie storing verhelpen Autobedrijf Ceulen&Ko

Procedure voor storing zoeken.